Goodbye Queensland and hello New South Wales!! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Mandy en Stefanie Wit - WaarBenJij.nu Goodbye Queensland and hello New South Wales!! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Mandy en Stefanie Wit - WaarBenJij.nu

Goodbye Queensland and hello New South Wales!!

Blijf op de hoogte en volg Mandy en Stefanie

16 December 2012 | Australië, Byron Bay

G'day iedereen,

Maandag was het zover: onze Fraser Island trip!! We moesten 7.30u klaar zijn om weg te gaan dus zijn we op tijd opgestaan om te ontbijten, uit te checken en onze bagage weg te brengen. Daarna gingen we onze auto inladen, het eten verdelen, werd er het een en ander uitgelegd en werden we voorgesteld aan onze gids. Een hele grappige (hippieachtige) man, die de hele tijd grapjes maakten of zijn zinnen liet rijmen. Toen reden we vanaf ons hostel naar de ferry. De rit met de ferry duurde niet zo lang dus we waren als snel op Fraser Island. Aangezien het een ´tag along´ trip was, was het de bedoeling dat de mensen in onze groep zelf reden. Dat was best wel een uitdaging aangezien het zand super zacht was (het had een hele tijd niet geregend) en je dus gemakkelijk vast kan komen te zitten. Gelukkig ging het met iedereen goed. We hadden in totaal vier auto´s (met acht passagiers) dus dat was een behoorlijke groep, maar eigenlijk gingen we het meeste om met de mensen in onze eigen auto en de mensen met wie we een kamer deelden in Rainbow Beach. Daarna zijn we gestopt om lunch te maken (we kregen een lijst met recepten wat we hadden als onbijt, lunch en diner voor de dagen dat we op Fraser zijn). En na de lunch zijn we doorgereden naar Lake Mckenzie, een heel groot, helder en mooi blauw meer. Het was er ontzettend mooi en we zijn daar een tijdje gebleven (en hebben leuke (groeps)foto´s gemaakt). Na Lake Mckenzie zijn we naar ons kamp gereden waar we de komende dagen zouden overnachten, genaamd k´gari. En onderweg waren we al een dingo tegengekomen. Op het kamp hebben we een tent uitgezocht en hebben we ons diner klaargemaakt. En hadden we nog meer dingo´s gespot rondom ons kamp. De rest van de avond hadden we kaartspelletjes gespeeld en marshmallows geroosterd bij het kampvuur.

Dinsdag moesten we weer vroeg op, want we gingen naar Eli Creek. Dus nadat we ons ontbijt hadden gemaakt zijn we weer in de auto gespongen en naar de creek toe gereden. Daar konden we via een looppad naar een hoger punt van de beek gaan en dan kon je met de stroming naar beneden drijven. De eerste keer was het water super koud, maar daarna was het water lekker en vooral verfrissend. Daarna zijn we naar een dode walvis gelopen (de walvis was een paar maanden geleden aangespoeld) en nog wat gechilled bij de beek. Op de terugweg voor de lunch zijn we gestopt bij een enorm wrak, wat er echt heel gaaf uitzag!! Eenmaal terug bij het kamp hebben we onze lunch gemaakt en gingen we ons klaarmaken voor de volgende tocht. We gingen naar de Champagne Rockpools. Daar hadden we een schildpad gezien in de zee. Vervolgens hebben we daar nog rondgehangen en foto´s gemaakt en zijn we naar Indian Head gereden. Het meest oostelijke punt van Australië, waar we helemaal omhoog konden lopen. Vanaf dat punt zagen we veel schilpadden en zelfs een haai!! Eenmaal terug op het kamp hebben we ons diner gemaakt en zijn we naar het strand gegaan in de avond. De sterrenhemel was schitterend en we hadden nog nooit zoveel sterren gezien! Helaas konden we die avond niet onze marshmallows roosteren aangezien er te veel wind was en een te groot risico voor een bosbrand. Verder hebben we wat gekletst met de anderen en zijn daarna naar bed gegaan.

Woensdag zijn we, nadat we hadden ontbeten en onze spullen weer hadden ingepakt, naar het Lake Wabby walkingtrack gereden. De walkingtrack was een wandeltocht van 40 minuten in de hitte door mul zand dus dat was echt geen pretje. Maar het was het wel waard! Want we konden daarna gelijk afkoelen in het meer. Het meer was eigenlijk aan het ‘doodgaan’ omdat de mondingen dicht zijn waardoor er dus geen water meer naartoe kan stromen. Maar er leven wel vissen en schijnbaar ook schildpadden. Uiteindelijk hebben we wat meervallen gezien en een paar andere kleine visjes, helaas geen schildpadden. En nadat we een tijdje hadden gerelaxed in het meer moesten we weer 40 minuten teruglopen naar onze auto´s. Op de weg terug was er een wc, het was gewoon een wc maar zonder riool waardoor alles gewoon onder het gebouw lag. Jullie kunnen je dan best voorstellen dat het veel vliegen aantrekt en het dus vreselijk stinkt! Dat was echt vreselijk! Na Lake Wabby zijn we nog ergens gestopt om lunch te maken en zijn we daarna weer richting Rainbow Beach gereden. Eenmaal terug in het hostel was het super leuk dat we met de groep in dezelfde kamer zaten! Nadat iedereen had gedouched (je kon wel douchen op de kampeerplek maar er zaten allemaal torren en die vlogen in je haar en gingen allemaal op je zitten, het was echt vreselijk!) gingen we met z’n allen wat eten bij het hostel (het was goed om een keer lekker eten te hebben en zelf niet te hoeven koken aangezien we op Fraser Island ook alles zelf moesten koken). Verder hebben we die avond gezellig gekletst en wat spelletjes gedaan. Al met al hadden we het super gezellig gehad deze dagen!!

Donderdag ging iedereen al weer weg, waardoor wij nog achterbleven. Gelukkig gingen sommige pas in de middag weg waardoor we nog een gezellige middag hadden. We gingen naar een (gratis) internetcafé om onze foto´s uit te wisselen en we hebben ijsjes gegeten en yatzee gespeeld. Verder hebben we die dag ook veel gewassen aangezien alles zanderig en vies was van onze Fraser Island trip. Ook hebben we een walkingtrack gedaan naar de zanduinen, vanaf daar had je een super mooi uitzicht over de zee. Verder zijn we die avond na het eten nog even naar het strand gelopen met twee andere nederlandse meisjes (die we hadden ontmoet tijdens de walkingtrack).

Vrijdag zijn we even op het strand van Rainbow Beach gelopen. Het strand is vernoemd naar het zand wat verschillende tinten heeft en dat was wel bijzonder om te zien. Verder ging die middag onze bus naar Noosa. Eenmaal in Noosa aangekomen bleek het dat er hier heel veel nederlanders zitten. Verder hadden we nog afgesproken met mensen van Fraser Island bij ons hostel, omdat het schijnbaar de beste bar is van Noosa. Dus dat was een gezellige avond!

Zaterdag hebben we met een Linda (een nederlands meisjes die we hadden ontmoet in ons hostel) een costal walkingtrack gedaan in het Noosa National Park. Hier hebben we dolfijnen en schildpadden gespot. Uiteindelijk hebben we er een hele dag over gedaan, maar we hebben het op ons gemak gelopen en zijn op verschillende plekken gestopt. Daarna hebben we die avond gebarbecued op een veldje vlak bij het hostel. En daar kwamen we heel toevallig twee nederlandse meisjes tegen die we kenden van Airlie Beach. Dus uiteindelijk hadden we een hele gezellige avond gehad met z´n vijfen. Die avond hadden we alleen niet zo goed geslapen: we hadden een jongen in de kamer die nogal hard snurkte en andere geluiden maakten. Het was zo hard dat we haast moesten schreeuwen wilden we elkaar verstaan!! Gelukkig waren we zo moe dat we uiteindelijk wel in slaap vielen.

Zondag moesten we vroeg opstaan want we gingen naar Australia Zoo (de dierentuin van Steve Irwin). Daar hebben we eerst olifanten gevoerd en daarna hebben we ook nog de krokodillenshow gezien. Dat was wel een hele leuke show! Verder hebben we ook nog koala’s en kangeroo’s geaaid. De kangaroo’s waren echt heel zacht!! Verder hebben we tijgers, otters, vogels, olifanten, giraffen, zebra’s, slangen, hagedissen, schildpadden, emoes en cassowaries. We hebben een leuk dagje gehad in de dierentuin. Toen we terug waren bij het hostel was er gratis BBQ, dus dat was ook heel lekker! Later zijn we nog uit geweest met de twee Nederlandse meisjes en de Duitse jongens die we ontmoet hadden in Agnes Water. Aangezien alles hier vroeg stopt qua uitgaan hebben we nog geskyped

Maandag hebben we een chill dagje gehouden. We hebben weer geprobeerd om koala’s te spotten in het National Park, maar we hebben ze weer niet gezien! Daarna hebben we wat rondgehangen op het strand. Vandaag was er een feestje in ons hostel: Madmonday, dus daar zijn we ook nog naartoe gegaan. Ook hadden ze gratis pizza tijdens dat feestje .

Dinsdag hadden we om 15.25u de bus richting Brisbane, alleen is de tijd nogal vervelend dus we konden niet echt wat leuks doen. Dus hebben we gebruik gemaakt van het gratis internet bij een tourbureau en hebben we gekletst met andere mensen in het hostel tot we wegmoesten met de bus. Toen we eenmaal in Brisbane aankwamen merkten we meteen dat we al zuidelijker zitten: het was een stuk frisser dan waar we vandaan kwamen! Als eerst hebben we maar boodschappen gedaan (supermarkt zat gelukkig om de hoek), daar kwamen we een Nederlander tegen die we nu steeds weer zien (eerst in Airlie Beach, toen op Fraser, daarna in Noosa en nu hier) We merkte dat het vooral ´s avonds koud was (we gingen met wat Nederlanders die in hetzelfde hostel zitten een biertje drinken in de Botanic Gardens van Brisbane). Aangezien we nogal moe waren zijn we daarna naar bed gegaan.

Woensdag hebben we een bus genomen, de City Sights een soort tourbus, en zijn we naar Mt Coot-tha geweest. Vanaf daar had je een heel mooi uitzicht over Brisbane! Daar hebben we ook nog een wandeltrack gedaan, alleen dat viel een beetje tegen. We wilden naar de watervallen lopen, alleen nadat we dat rondje hadden gelopen merkten we dat er helemaal geen watervallen waren!! Dus dat was nogal een tegenvaller! Verder hebben we nog wat rondgehangen in een andere buurt in Brisbane en hebben we ´s avonds een tour gemaakt met City Cat (een ferry die over de rivier van Brisbane vaart), wat er mooi was!

Donderdag hebben we gewinkeld, daar zijn we de hele dag zoet mee geweest. We hebben onszelf een budget gegeven en hebben ons er aangehouden!! Verder hebben we nog een wasje gedraaid en boodschappen gedaan. In de avond zijn we met drie andere Nederlandse meisjes naar een gratis kerstfilm en hebben we heerlijke warme chocolademelk gedronken bij Max Brenner. Het was behoorlijk duur, maar het zeker waard!!

Vrijdag hadden we dezelfde bus als de twee Nederlandse meisjes naar Surfers Paradise, daar hadden we een zogenaamde Club Crawl gedaan. Je betaalt een x bedrag en daarvoor in de plaats krijg je in iedere club een gratis drankje (nee geen goedkope wijn of bier, maar een goed mixdrankje), we kregen gratis pizza en we hoefden de entree niet te betalen. We hadden een hele leuke avond met zn vieren!!

Zaterdag hadden we de bus naar Byron Bay: deze plek wordt door iedereen GEWELDIG genoemd dus wij waren wel benieuwd. We hebben Queensland nu officieel achter ions gelaten en zitten in een andere staat. Het is super druk in Byron maar wel heel leuk! Een heerlijk strand, leuke winkels, leuke bars en leuke mensen! Die dag zelf hebben we niet zo heel veel gedaan: naar het strand geweest en we hadden afgesproken met het zwitserse meisje en aangezien het haar laatste avond was hebben we leuk gefeest en een heerlijk ijsje gegeten (beste snicker ijsje EVER!!). Daar kwamen we nog meer mensen tegen die we kenden en ook waarmee we in de bus hadden gezeten. Dus dat was weer een leuke avond!!

Dit was het voor nu,

Heel veel liefs uit het (super zonnige) Australia!

• 16 December 2012 - 09:37

Erica:

Hallo dames,

Leuk verhaal weer. Ik hoop dat we de volgende keer wel thuis zijn om te skypen.
    Maar goed nu had Pascalle jullie voor haar alleen.

Groetjes Erica

• 16 December 2012 - 12:59

Hans:

heee die meiden wel weer super leuk verhaal van jullie er staat op you tube een verhaal over een dingo die op fraser eiland een klein meisje heeft aangevallen is een hele rel daar dat er zoveel van die dingo,s rond lopen en steeds meer de mensen op zoeken en lastig vallen maar daar hebben jullie geen last van gehad nou de groetjes weer pas goed elkaar have fun en tot later groeten en kussen van je vader xxxxx

• 16 December 2012 - 15:33

Rob En Wil:

Hallo Mandy en Stefanie,

Als jullie weer terug zijn kun je al deze verhalen in boekvorm uitbrengen :) leuk dat jullie zoveel doen en meemaken.
    Op naar het volgende verslag, heel veel plezier en doe voorzichtig.

Liefs van ons
    Rob en Wil.

• 18 December 2012 - 20:06

Pascalle:

Heeee

wat een leuke foto's maar die dongo's zijn toch gevaarlijk?

hier is het koud en bij jullie heel warm.. wil wel omwisselen van plek hahah

vrijdag gaan we iets voor serious request doen en dn ga ik met een groepje op school warme chocolademelk verkopen en marshmellows en dan gaan w eook chocola smelten en dan kunnen ze die marshmellows daar in doen!! lekker heaa? :)

xxxxxxxx

• 23 December 2012 - 11:55

Nelly:

Hallo meiden.
    wat een belevenissen. geweldig! henk en ik wensen jullie heel goede feestdagen. we zijn benieuwd hoe jullie die door brengen. gr. nelly

• 31 December 2012 - 18:57

Hanneke:

Hoi meiden bij jullie is het al nieuw jaar maar een gelukkig 2013 gewenst maar zo te lezen hebben jullie het erg naar het zin. Wij kijken alweer uit naar het volgende verslag veel plezier samen. Hanneke Piet José enBertie

• 10 Januari 2013 - 16:28

Rosemarie En Alfred En Oma De Wit:

Hallo meiden,
    We hebben jullie verhalen met veel plezier gelezen ook de foto's zijn erg leuk.
    We kunnen wel lezen dat jullie het erg naar jullie zin hebben daar,oma volgt alles ook Met veel interesse, ze bewaart alles in een speciale map en leest er vaak in.
    Australië is veel in het nieuws hier vanwege de bosbranden en de enorme hitte.Ik weet niet hoe dat nu bij jullie is. Dat horen we nog wel.Wij wensen jullie nog een hele goede reis en veel plezier.

Groeten van ons allemaal,
    Rosemarie