Nog steeds vanuit Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mandy en Stefanie Wit - WaarBenJij.nu Nog steeds vanuit Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mandy en Stefanie Wit - WaarBenJij.nu

Nog steeds vanuit Cairns

Blijf op de hoogte en volg Mandy en Stefanie

10 November 2012 | Australië, Cairns

Hallo iedereen,

Het is toch weer een langer bericht geworden dan we dachten, maar toch veel leesplezier ;)

Woensdag hebben we eindelijk onze medicare geregeld (was heel gedoe omdat we de verkeerde visa papieren hadden dus moesten we andere laten printen) en onze bankpassen opgehaald. We werden heel goed geholpen in de bank en alles werd meteen uitgelegd, we hebben ook een spaarrekening (met 4,75% rente!!) geopend aangezien dat veiliger is. Verder hebben we die dag yogales gevolgd bij Rita.

Donderdag zouden we eigenlijk met Rita meegaan naar Palm Cove, maar ze hoefde uit eindelijk niet te werken dus dat ging niet door. We hebben deze dag gebruikt om met de bus (die we ondertussen vaker hebben gebruikt dan ooit in Nederland) naar Cairns te gaan en daar rond te hangen. We hadden die dag ook een geluk momentje: tijdens het jungle surfing zagen we twee van die blauwe vlinders, onze gids vertelde dat we nu geluk hadden voor een week. Wij zijn daar in gaan geloven aangezien we 100 dollar in het winkelcentrum hadden gevonden op de grond!! Dat was een leuke meevaller  Eind van de dag hebben we met zn alle gekookt en was er een gezamelijke vriendin van Rosie en Rita om te blijven eten. Verder hebben we gezellig gekletst met Rosie en heeft Rosie haar ervaringen met ons gedeeld aangezien ze al heel veel van de wereld heeft gezien (ze is al 5 jaar niet meer thuis in Nieuw Zeeland geweest!).

Aangezien Monty (man van de huisgenoot van Rita) vertelde dat het van het weekend mooi weer zou worden hebben we deze dag onze snorkeltrip geregeld bij het woodduck voor zaterdag. Wat wel heel vervelend is: de muggen zijn gek op ons bloed en we hebben nu weer enorme muggenbulten (ondanks het feit dat we insect repellent hebben gebruikt). Dus zijn we maar weer langs de apotheek geweest om nieuwe pillen te halen. Verder hebben we nog wat boodschappen gedaan en zijn we terug gegaan naar Holloways Beach om even aan onze ‘tan’ te werken, samen met Rosie. Nu is het officieel: stinger season (kwallenseizoen) is begonnen. Je wordt aangeraden om tussen de netten te zwemmen ivm de kwallen. Alleen zijn wij niet gaan zwemmen want we zagen zelf grote kwallen tussen de netten (kwallen van ongeveer 25cm!). Toen we op het strand lagen werden we nog gebeld door Bart de Wit (neef van mn vader), want die zou het ook erg leuk vinden als we langskomen als we in de buurt van Melbourne zijn. Verder hebben we nog wat gepraat over Cairns en de omgeving (hij gaat daar vaak naartoe tijdens de winter in Melbourne).

Zaterdag ging de wekker om 4.45 uur, we moesten vroeg opstaan want we gingen weer duiken/snorkelen!! We hadden een goede dag uitgezocht: volgens de bemanning van het schip heb je zo’n goede dag max. 2 keer per jaar  !! Het water was erg glad en er was een lekker briesje waardoor het niet te warm was. Eigenlijk was het alleen een snorkeltrip (dat was namelijk via het hostel geregeld), maar wij hadden er nog een duiktrip bij geboekt. Toen we bij de eerste plek aankwamen hebben als eerst gedoken, we zaten in een groepje met een ander stel. Aangezien we maandag al hadden gedoken wisten we nu goed wat we moesten doen, dus ging het heel goed. Uiteindelijk waren we met zijn tweeen over en was het stel al snel gestopt. Het is heel bijzonder dat het rif weer zo anders is dan de vorige keer. We hebben zoveel soorten vissen en koraal gezien, echt heel gaaf!! We gaan zeker nog een keer duiken, het is echt een geweldige ervaring en overal in het Great Barrier Reef zijn er weer andere vissen en koraalsoorten. Zo hebben we deze dag ook twee keer een (grote) schildpad gezien, in de glass bottom boat en vanaf het schip. En we hebben ook dolfijnen gezien vanaf het schip! Hier waren alleen wel meer kwallen dan op de andere plek (niet het dodelijke soort gelukkig ;)). Na de lunch (wat overigens heel goed is op de boten) gingen we naar de tweede plek, daar hebben we alleen gesnorkeld. Doordat het koraal dicht aan het oppervlak lag was het een goede plek om te snorkelen: we hebben heel veel soorten vissen, koraal en grote schelpen gezien. Het leuke van het duiken is dat je echt tussen de vissen zwemt en vissen en koraal van heel dichtbij kan gekijken. Zoals ik ook al eerder noemde waren er enorme schelpen (soort oesters maar dan enorm, denk zo’n 1.5m lang!!) en die klappen dicht als je ze aanraakt. Het was een lange maar zeer geslaagde dag: we hebben veel gezien in het water en het personeel was ook heel aardig en leuk!

Zondag was Rita werken en is Rosie vertrokken naar Darwin dus hadden wij het huis voor onszelf. We hebben vandaag maar gebruikt om te wassen, schoon te maken en op te ruimen (moet ook gebeuren ;)). Verder hebben we nog gekeken naar onze volgende trip en hoe we dat willen doen (van Cairns naar Sydney).

Maandag zijn we naar Kuranda geweest, we waren er wel al eerder geweest (om koala´s te knuffelen), maar we wilden nog een keer over de marktjes lopen (toen was het grootste deel al dicht). Dus zijn we in de ochtend met de bus naar Cairns Transit Mall gereden, vanaf daar zijn we met de bus richting Kuranda gereden. Daar hebben we over de heritage market gelopen en toen zagen we een richtingsaanduiding naar de original market. Het bord gaf de richting naar een steegje, waar alleen een vage man zat en toen we doorliepen zagen we alleen maar dichte marktkraampjes en wat vage mensen die er rond hingen. Dus de original market was niet heel bijzonder (eerder creepy) en we zijn ook al snel weer teruggelopen. Daarna hebben we nog over een andere markt gelopen en hebben we nog wat gedronken in een cafeetje. Kuranda is wel een leuk dorpje, maar wel erg toeristisch. Er rijden voornamelijk bussen vol met Aziaten die worden gedropt! Toen hebben we weer de bus terug genomen naar Cairns: dat was een rit om niet te vergeten. Die chauffeur kon namelijk echt niet rijden! Dus kwamen we misselijk weer aan in Cairns en namen we, na wat boodschappen te hebben gedaan, weer de bus terug richting Holloways Beach. Daarna hebben we een taart (een eigen variatie op de Hummingbird, een Australische taart) gebakken en die was tot onze verbazing nog erg goed gelukt ;).

Dinsdag hebben we met Rita onze overbodige spullen (zo’n 12 kg) naar het postkantoor gebracht om het terug te laten sturen naar NL. En zijn we daarna doorgereden naar de botanische tuin van Cairns. Er waren heel veel soorten palmen en bijzondere planten, het viel ons wel op dat de meeste planten oorspronkelijk niet uit Australië komen. Verder waren er veel mooie vlinders en vogels. In de zon was wel echt super warm (het is hier zo’n 30 graden nog steeds ) terwijl het die nacht juist heel erg had geregend!

Woensdag zijn we met Rita naar de Behana Gorge gereden, dit is in het zuiden van de stad. Dit deel hadden we nog niet eerder gezien en ziet er heel anders uit dan het noorden. In het zuiden zag je de kust niet, zie je meer bergen (o.a. ‘the Pyramide’ een hoge (bijna 1 km) en enorm steile berg. Een keer per jaar wordt daar een marathon gehouden en moeten de mensen hardlopend (!!) naar de top, het laatste gedeelte moeten de mensen vooral over de rotsen heen klimmen om op de top te komen) en lijkt het veel ruimer. Eenmaal aangekomen bij de parkeerplaats moesten we nog zo’n drie kwartier lopen naar de watervallen. Die tocht was behoorlijk afzien aangezien het een nogal het pad nogal wat flinke hellingen had en de het was behoorlijk heet en haast geen wind. Na zo’n 45 minuten te hebben gelopen moesten we naar beneden klimmen om bij de watervallen te komen (alleen de ‘locals’ weten hiervan aangezien deze plek niet wordt aangegeven met borden, dus in het begin waren we de enige daar). Het was zeker de moeite waard: super koel water (in het begin wel heel koud haha) en een heerlijk rustige plek midden in de natuur. We gingen er lekker picknicken en pootjebaden (alleen Rita trotseerde de kou om te gaan zwemmen). Na een tijdje kwam er nog een andere groep aan (scouting dachten we in eerste instantie) waarvan er één tijdens het eten leek te stikken. Het vreemde was dat de meisjes die erbij waren nogal ongemakkelijk stonden te lachen terwijl die man het nogal zwaar leek te hebben. Later kwamen ze uitleggen dat het een EHBO-groep was die een fieldtrip hadden en dat de ‘stikkende’ man erbij hoorde, het was een onverwachte test voor de EHBO’ers. Rita had ook nog een afspraak dus gingen we weer richting de auto en zijn we terug gereden naar Holloways Beach.

Donderdag hebben we in de ochtend eerst ons pakketje uit Nederland opgehaald (we waren super nieuwsgierig wat er allemaal in zou zitten). Er zaten super veel lekkere dingen in en het verbaasde ons dat alles er nog in zat. De douane was wel nieuwsgierig aangezien ze de verpakking van de zoethout hadden opengemaakt (ze hebben het wel weer netjes dicht proberen te plakken), de pindakaas opgemaakt en ze konden het niet laten om wat kauwgom te nemen (alle pakjes waren half vol). Daarna zijn we met Rita mee gereden naar Palm Cove waar ze moest werken. Toen Rita moest werken hebben wij een strandwandeling gemaakt, even op het strand gelegen (en de Nederlande Cosmopolitan gelezen die in het pakket zat ), op de pier gelopen, wat souvenirs gekocht en lekker gelunched. Aangezien Rita tot laat moest werken en er niet heel veel te doen is in Palm Cove (voornamelijk een plek waar veel resorts, dure hotels en restaurantjes zijn die zich allemaal aan het strand hebben gevestigd) hebben we de bus terug genomen naar Cairns. Daar hebben we wat boodschappen gedaan en koffie gedronken en Pascalle gebeld want die was jarig!!

Vrijdag hebben we maar weer eens een chill dagje gehouden ;). We hebben foto’s uitgezocht want we hebben inmiddels al meer dan 1000 foto’s gemaakt! Aan het einde van de reis hebben we vast een mega grote foto collectie.

We hebben ook wat leuke weetjes/gewoonten voor jullie op een rijtje gezet (wat ons is opgevallen):
 Iedereen zegt ‘heaps’ i.p.v. ‘a lot’ (om uit te drukken dat iets veel is)
 Australische humor is sarcastisch
 Vrouwen zeggen vaak sweetheart/darling tegen elkaar (ookal ken je elkaar niet)
 Overal moet suiker en/of zout inzitten (en veel ook!)
 Mannen nemen hun hond vaak mee in de auto naar het werk (achter in de truck, en dan zijn het vaak twee honden)
 Iedereen is hier gek op kokos(noten)
 Bij bepaalde worden spreken ze letters niet uit zoals Australia (zeg: Austraia) en Cairns (Cains)
 Kleding is hier heel bloot met veel kant en printjes, maar naaktstranden en topless zonnen is een taboe.
 Iedereen loopt op flipflops (zelfs vrouwen onder een nette jurk en nette werkoutfits)
 Rijlessen heb je niet nodig om je rijbewijs te halen, jouw ouders mogen je lesgeven in hun auto.
 Als je een overtreding maakt met de auto krijg je een bordje met een P erop voor achterop je auto, zo weet iedereen dat je een overtreding hebt gemaakt
 De meest populaire autokleuren zijn wit en zilver (verder zie je weinig kleur)
 En hoe groter de auto des te beter
 Hetzelfde geldt voor eten (familiepakken bevatten zo’n 15 hamburgers)
 Mannen waxen hun benen spiegelglad.
 Mensen vinden het niet raar om op blote voeten over straat/in winkels te lopen.
 In de MacDonalds kan je extra advocado bestellen bij je burger
 Huizen op houten palen zijn populair (en je kan je huis dan ook meenemen als je verhuist, heel handig)
 En enkelbandjes zijn super hip (wij kunnen dan niet achterblijven)
 Bij de bushaltes worden indicatietijden aangegeven (de bus is er vaak 5-20 minuten later dan aangegeven)
 Het woord ‘mate’ wordt minder vaak gebruikt als je denkt
 En de cowboyhoeden worden gedragen door toeristen en bouwvakkers
 In de supermarkten worden de producten aangegeven met bordjes (anders kan je nooit je boodschappen vinden aangezien ze zo veel hebben) en er is een apart bordje voor de pindakaas
 De mensen zijn heel vriendelijk en er wordt dus ook telkens aan je gevraagd hoe het met je gaat
 Ze houden er van om worden af te korten en te laten eindigen op ‘ie’ (Aussie i.p.v. Australia, Port Dougie i.p.v. Port Douglas en Tassie i.p.v. Tasmania)
 Ook hier in Australië zijn er coffeeshops, alleen hier verkopen ze dan koffie en gebak.

Liefs Mandy en Stefanie

• 10 November 2012 - 06:58

Erica:

Hoi meiden,

Wat een leuk verhaal! Wij vieren vandaag Pascalle's verjaardag en het regend.
    Anders dan bij jullie met 30 graden.

Groetjes Erica

• 10 November 2012 - 10:47

Pascalle:

heeee, heb nogsteeds been beltegoed :(

mar ben echt SUPER blij met de cadeau's ik draag die ketting elke dag en de oorbellen doe ik thuis in want op school ben ik bang dat ze stuk gaan. maar ben er super blij mee ze zijn echt heel lief en mooi en die kaart is ook heel schattig maar het kwam echt precies die dag aan hahah. maar ik dacht dat mama in haar smsje had gezegd dat ik heb heel blij mee ben.. maarjaa maakt niet uit nu weten jullie het ook :)

veel plezier nog en slaap lekker straks ;)

xxxxxxxxxx

• 10 November 2012 - 11:55

Natascha Huijting:

Hey meiden van de Wit,

Gefeliciteerd met jullie zusje en Pascalle als je dit leest: GEFELICITEERD.
    Echt leuk om te lezen dat jullie zoveel plezier daar in het down under hebben.
    Gaan jullie in de zes maanden dat jullie er zijn ook nog werken of alleen maar leuke dingen doen?

Lieve groetjes Natascha

• 10 November 2012 - 14:44

Martha:

Hi Mandy & Stefanie,
    Niet alleen een leuke reis maar ook leerzame dus. Ik heb het verslag weer met veel plezier gelezen!
    Liefs, Martha

• 10 November 2012 - 15:17

Rob En Wil:

Hi dames,

Genieten elke keer weer van jullie " avonturen"
    Veel plezier in Aussie!
    Groetjes van ons ook aan Rita.

• 10 November 2012 - 19:31

Jullie Vader:

he die meiden je ziet nu wel dat je vader weer gelijk krijgt het geld ligt gewoon op straat je er alleen naar kijken en bukken he moppies mooie foto s en hebben jullie mijn mailtje gehad leuk he dat dit ook nog weer lukt nou meiden tot later de groetjes en kusjes ook voor rita en rosie xxxxxxxx van hans

• 13 November 2012 - 16:49

Angelique:

Hee schatties,

Ik lees jullie blog meestal op mn mobiel (Al lukt dat de laatste tijd niet elke keer, dus doe ik het maar op de computer). Maar op mijn mobiel dan kan ik de foto's niet zien. Nu was ik op de computer en kon ik dat natuurlijk wel! Hele mooie en leuke foto's!! Die grote schelpen klinken heel gaaf! Die grote kwallen daar in tegen, wat minder leuk :(! XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX